Tiehallinnon "tyly" vastaus Vanhempainyhdistykselle.
TIEHALLINTO VÄGFÖRVALTNINGEN
ALOITEVASTAUS
Piehingin koulun vanhempainyhdistys ry
Heli Matkaselkä
Mäntytie 100
92220 Piehinki
31.1.2008 12063/2007/30/4
Heli Matkaselän sähköpostiviesti 9.1.2008
Piehingin Ylipääntien liikenneturvallisuus. Piehingin koulun vanhempainyhdistys toteaa viestissään, että se ei ole tyytyväinen Oulun tiepiirin aiempaan 15.11.2007 antamaan vastaukseen Piehingin Ylipääntien liikenneturvallisuudesta ja nimeämään vastuunkantajan mahdollisissa liikenneonnettomuustilanteissa. Oulun tiepiiri pyrkii toiminnassaan reagoimaan yhteiskunnassa ja liikenneympäristössä tapahtuviin muutoksiin ja parantamaan tieolosuhteita tienpidon rahoituksen sallimissa puitteissa. Parantamistarvetta on todella runsaasti ja parantamiskohteiden vallinnassa joudutaan tekemään priorisointia. Valitettavasti liikenneturvallisuudeltaan ongelmallisimmistakin kohteista voidaan parantaa nykyrahoituksella vain murto-osa ja usein vasta vuosien kuluttua. Koko Oulun läänin tiestö huomioon ottaen Ylipääntie ei ole liikenneturvallisuusongelmaisena noussut erityisesti esille. Parantamiskohteiden tarpeellisuuden ja kiireellisyyden arviointiperusteet ovat moninaiset. Huomioon otettavia asioita ovat mm. tien luokka, liikenteen koostumus ja määrä sekä tien ominaisuudet, tien varren asukasmäärä, asukkaiden ikäjakautuma, onnettomuushistoria ja jne. Huomioon otetaan myös koulujen ja palveluiden sijainti. Myös parantamistoimenpiteiden valintaan kiinnitetään erityistä huomiota. Esimerkiksi tien leventäminen ei alemmalla tieverkolla välttämättä paranna liikenneturvallisuutta, koska tällöin liikenteen nopeudet saatujen kokemusten mukaan voivat jopa nousta. Ylipääntie on vähäliikenteinen yhdystie. Yhdystieverkolle on tunnusomaista, että tiet voivat olla kapeita, mutkaisia ja mäkisiä. Se, että Ylipääntiellä on Raahen kaupungin omistama ja ylläpitämä tievalaistus ja tie on päällystetty, on usealla yhdystiellä harvinaista. Selvästi paras keino liikenneturvallisuuden parantamiseksi on erottaa eri liikennemuodot (ajoneuvoliikenne/kevytliikenne) toisistaan esimerkiksi rakentamalla kevyen liikenteen väyliä. Valitettavasti nykyisellä tienpidon rahoituksella tiepiirillä on mahdollisuus toteuttaa vain 2-3 kevyen liikenteen väylähanketta vuosittain koko Oulun läänin alueella. Määrä on tarpeeseen nähden todella vähäinen.
Tälläkin hetkellä toteutusta odottaa noin 300 hanke-ehdotusta, mikä tarkoittaa runsasta 600 km väyliä.
Nykyisellä tien pidon rahoitustasolla tämän jo tiedossa olevan hankejoukon toteutus kestää vähintäänkin
vuosikymmeniä ja uusia kohteita tulee jatkuvasti lisää.
Tiedustelette, kuka on vastuussa Ylipääntiellä mahdollisesti tapahtuvista liikenneonnettomuuksista.
Vastauksena kysymykseenne voidaan todeta, että ensisijainen vastuunkantaja on tienkäyttäjä.
"Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta
ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi" (Tieliikennelaki 3 §). Tieliikennelain 23 § puolestaan
velvoittaa autoilijaa seuraavasti: " Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä
osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. "Sikäli kun epäilette, että tiellä liikkujat eivät osaa
suhteuttaa liikennekäyttäytymistään tieolosuhteita vastaavaksi, on teillä mahdollisuus turvautua poliisin
apuun ja pyytää poliisia tekemään liikennevalvontaa Piehingin Ylipääntiellä. Lasten liikenneturvallisuuteen
liittyvissä asioissa ei voida väheksyä myöskään lasten vanhempien vastuuta valvoa, ohjata ja opastaa.
Myös koulun rooli liikennekasvatuksessa tulisi olla keskeistä.
Tiepiiri on aiemmassa kannanotossaan todennut, että sikäli, kun Ylipääntien liikenneympäristössä
tapahtuu olennaisia muutoksia, pyritään se ottamaan huomioon tulevien vuosien tienpidossa.
Muutoksilla tarkoitetaan esimerkiksi kaupungin maankäytön suunnittelua, jolla asutusta, palveluja ja
teollisuutta alueelle lisätään tai tieverkkoa muutetaan siten että Ylipääntien liikenteellinen asema muuttuu.
Esikuntapäällikkö Tuomo Kanniainen
Tienpidon suunnittelija Matti Keinänen
